Digital kommunikation är något de allra flesta ägnar sig åt varje dag på ett eller annat sätt. De flesta väljer exempelvis att läsa digital tidningar istället för papperstidningar. Många tar också emot marknadsföring som riktar sig till dem personligen och det går inte att komma ifrån vikten av att företag förstår sina kunder. De klassiska nyhetsbreven från företag har börjat ersättas av allt mer genomtänkta kampanjer där den enskilda kundens behov identifieras. Facebook kanske är det företag som flest tänker på när det kommer till riktad reklam då de har samlat så pass mycket information om varje användare att det är lätt att utforma annonser ner på detaljnivå. Därför har det blivit allt viktigare för företag att likt Facebook kunna identifiera sina kunder.
Automatiserad kommunikation med personliga inslag
När det kommer till marknadsföring har det blivit allt viktigare att dels kunna identifiera sina kunders behov, dels kunna anpassa marknadsföringen efter behoven. Det är inte något som skulle vara lönsamt att sitta och göra manuellt, utan företag som https://www.rule.se/ arbetar effektivt med att exempelvis automatisera hela den digitala kommunikationen. Tack vare utvecklandet av teknik går det att identifiera kunder och potentiella kunders digitala vanor så det går att göra personligt utformade annonser. För kunderna har det fördelen att de får erbjudanden om tjänster och varor som de är i behov av. Därmed slipper kunden irrelevant information och den digitala världen erbjuder många möjligheter.
Övervakningssamhälle på gott och ont?
När det kommer till digitala fotspår är det ibland en diskussion kring integritet och var gränserna går. När det kommer till digital marknadsföring bör man dock tänka på att det inte handlar om någon stat som övervakar utan det är en relation som godkänns mellan företag och kunder. Det finns lagstiftning som exempelvis GDPR som reglerar vad som får lagras och hur inom EU när det kommer till personuppgifter. Detta är ett skydd som gör att personer måste godkänna viss lagring av uppgifter och därmed kan man hänvisa till att den form av digital marknadsföring som baserar sig på användande är frivillig. Samtidigt är det bra att som företag som vill använda sig av automatiserad kommunikation kontrollera med experter vad som gäller inom ramen av exempelvis GDPR.