De allra flesta kommer dagligen i kontakt med nyheter av olika slag. Det kan handla om en nyhetsartikel i en gratistidning, ett radioinslag som hörs på bussen eller en nyhetsklipp på tv eller internet. Oavsett var och hur nyheterna konsumeras har de alltid producerats någonstans. Många som dagligen läser artiklar i en papperstidning eller på någon sajt på internet reflekterar inte över var informationen faktiskt kommer ifrån och hur det blev en nyhet. Man kan tro att en nyhet blir till av sig själv bara genom att en händelse sker, men så är det inte alltid. I de allra flesta fall ligger snarare en journalists arbete bakom.
Händelsenyheter
Det som inom journalistiken kallas för händelsenyheter är sådant som i princip blir en nyhet av sig själv. Det enda journalisten behöver göra är att ta reda på vad som har hänt och återberätta det för sin publik. Det kan handla om en trafikolycka, ett rån av en bank eller en butik, en storm som har gjort hundratals strömlösa eller en polisinsats någonstans. Information om dessa händelser kommer till nyhetsredaktionerna genom exempelvis SOS-larm eller direktkontakt med polisen. Det kan också vara ögonvittnen som hör av sig och berättar vad de har sett eller varit med om. Först när journalisterna på redaktionen har bedömt att det som hänt är av tillräckligt stort allmänintresse för att berättas blir händelsen en nyhet. Tack vare händelsenyheterna kan allmänheten snabbt få reda på när det har skett en olycka eller något annat allvarligt har skett i deras närområde, till exempel om en skogsbrand bryter ut eller en mördare går lös i samhället.
Granskningar
Till skillnad från de nyheter som kommer “gratis” till redaktionen, exempelvis händelsenyheter, kräver avslöjande reportage betydligt mer arbete av journalisten. Genom att granska myndigheter och lokala företag kan lokalreportern gräva fram egna nyheter och skapa dem utifrån handlingar och intervjuer. Kommuner, regioner och andra myndigheter är alltid viktiga att granska eftersom politikerna som styr är folkvalda.
Det finns ofta också ett allmänintresse att berätta om näringslivet och olika företag i nyhetsrapporteringen. Både granskningar av ett företags ekonomi och nya tjänster som erbjuds kan bli mycket lästa nyhetsartiklar. Informationen som finns i en nyhetsartikel kan bidra till att nya affärskontakter knyts och att företag som säljer vissa tjänster eller produkter når ut till en ny målgrupp. Tack vare att journalister bevakar näringslivet kanske ett nystartat företag får ett uppsving när en artikel om ett företag som de kan sälja sina fakturor till publiceras. Likaså kan det lilla fiket som drivs av skolungdomar få fler besökare om nyheter om verksamheten kommer ut i lokalmedia. Alla nyheter som går att läsa eller lyssna på kommer alltså i grund och botten från journalistens arbete och efter att de gjort sin bedömning berättas nyheten vidare till läsare, lyssnare eller tittare.