Digitaliseringen av våra nyhetsflöden innebär att vi idag tar del av information och nyheter på helt andra sätt än tidigare. Tidigare begränsades tidningar av antalet sidor och vad som gick att trycka rent tekniskt. Idag innebär digitaliseringen att möjligheterna blir oändliga och de stora tidningarnas hemsidor blir plattformar för både nyheter och debatt men också andra typer av konsumentinformation, kurser och fördjupningar. Ett exempel på det här är Expressen Långuiden där privatpersoner kan jämföra lån och liknande satsningar där tidningarnas digitala plattformar utökas och innehåller betydligt mer än bara nyheter och reportage.
Rörlig bild och sociala medier allt viktigare
För svenska tidningar har digitaliseringen inneburit att filmmediet och synlighet på sociala medier blivit allt viktigare. Läsarna, eller tittarna, får numera allt mer av sin information i sina egna flöden och det här har inneburit nya utmaningar för många av de traditionella dags- och kvällstidningarna.
En annan utmaning för de svenska mediehusen har varit att den traditionella annonsförsäljningen har rasat, vilket inneburit intäktsminskningar. Istället har nyhetsmedierna behövt tänka nytt och idag satsar många tidningar på de digitala prenumerationerna och mervärden i form av fördjupande reportage och erbjudanden som prenumeranter kan ta del av. Framtiden kommer att visa vilka satsningar som ger resultat i ett medielandskap som idag förändras snabbare än någonsin tidigare.