Marknadsföring är någonting som blivit en väldigt stor del av företagen i dagens samhälle. För att klara sig och få kunder är det en självklarhet att företagen måste synas. De som syns och hörs mest får oftast väldigt många kunder också. Men i dagens informationsbrus är det inte alltid lätt att synas, då det har gått och blivit så extremt mycket reklam. Det har gjort att det krävs mer och mer för att få människors uppmärksamhet. Idag finns mängder av olika sätt att marknadsföra sig på i form av olika kanaler och som sagt så krävs det en del för att sticka ut ur mängden.
Fler kanaler
Förr handlade det om att annonsera i tidningar och eventuellt reklam i tv. Nu finns det alltifrån influencers som tar stora summor för samarbeten till mycket riktad marknadsföring utifrån allt som en person gör på internet i princip. Det finns nästan oändligt med möjligheter. Det kommer nya trender i form av kanaler som till exempel det senaste som kallas TikTok, som gått och blivit extremt stort.
Idag gäller det att hitta rätt kanaler utifrån vilka målgrupper företag vill åt. Det går idag att marknadsföra sig genom influencers, Youtube, TikTok, Facebook, Instagram, Snapchat, Tidningar, Tv, Bloggar och så klart på flertalet andra sätt.
Att nå ut trots bruset
Det finns en del goda knep för att ändå nå fram trots det tjocka informationsbruset och här är några goda exempel på hur det går att göra:
– Göra en enkel och tydlig företagsfilm som är animerad. Att göra en informationsfilm som är animerad är ett mycket bra samt effektivt sätt att sticka ut på och kommunicera med. Det är även mycket lätt att förstå.
– På gammalt hederligt sätt nätverka och dela ut visitkort. Det kan vara ett bra komplement till alla onlinemöjligheter som finns idag för att sticka ut lite extra och säkerställa att komma fram.
– Att inte bara synas i sociala medier, utan även skapa värde. Det är alltså viktigt att följare får en bra orsak till att fortsätta att följa och sedan sprida goda rykten vidare.
– Marknadsföra sig direkt genom att prata med människor du känner, skicka mail till kunder och vara aktiv i olika relevanta forum i form av diskussioner.