Ytterligare en nyhetskanal som kommit att bli världskänd är CNN International, även denna kanal är grundad i USA. Precis som med många andra nyhetskanaler är detta också en kommersiell tv-kanal som man måste betala för att kunna se på. CNN International drivs av moderbolaget CNN. Kanalen har ett ganska brett utbud men deras program handlar till största delen om nyheter, ekonomi och aktuella händelser i världen. Då kanalen syftar till att rapportera kring nyheter och händelser i hela världen har den kommit att bli väldigt populär världen över.
Historien bakom CNN Internatonal
CNN International lanserades och började sändas på tv i september år 1985. Från början sändes kanalen på olika hotell så att de amerikaner som reste i arbetet skulle kunna följa det som hände hemma i USA. Under 1990-talet ökade CNN i popularitet, speciellt bland internationella tv-tittare, vilket i sin tur gjorde att kanalen började producera fler nyhetsinslag som skulle attrahera de internationella tittarna. Då populariteten ökade för kanalen behövde de anställa fler personer, de började därför att anställa många internationella arbetare med olika bakgrunder. Detta gjordes för att lättare kunna producera nyhetsinslag som skulle fortsätta att attrahera den internationella marknaden. Detta kom i sin tur att leda till att CNN International tilldelades utmärkelsen Liberty Medal år 1997.
Under åren 2006-2009 genomgick CNN International stora förändringar när det kom till kanalens utseende. Logotypen förnyades och likaså deras nyhetsstudior.
Nya program för att attrahera fler tittare
Under år 2009 ville CNN International attrahera fler tittare, speciellt i Europa, vilket ledde till att de började producera nya tv-shower som hade en annan inriktning. De började exempelvis att göra och sända olika intervjuprogram, vilka fortfarande sänds idag. Dessa intervjuprogram är i sin tur populära då de syftade till att ha tuffa intervjuer med olika ledare.
CNN International har också skapat program som riktar sig specifikt till ett visst land. Till exempel har de lanserat konceptet CNN Abu Dhabi, som har sin bas i de Förenade Arabemiraten. Denna fokuserar i sin tur på frågor i arabvärlden.
Kanalen har dock en hel del program som fortfarande endast sänds i USA. En del av dessa började även under år 2011 att sändas ut till den internationella publiken, vilket visade sig vara väldigt uppskattat.